Fysiotherapie voor (top) sporters!
Bezoek onze locaties
in regio Utrecht
Bel ons
088 70 80 800

In tien weken fit met Medicort (week 10): Hamstringbankje

Deze week is het alweer tijd voor de laatste oefening: het hamstringbankje. Een krachtoefening met de focus op je hamstrings, hiermee verbeter je je explosiviteit. Wij hopen dat je met de oefeningen van afgelopen weken een stap in de goede richting hebt gezet, naar een betere versie van jezelf en we zijn benieuwd hoe je het ervaren hebt! De oefeningen kan je natuurlijk wekelijks blijven doen, met in je achterhoofd dat volgende maand veel feestdagen op het programma staan.

 

In tien weken fit met Medicort (week 9): bird dog

Sporten is gezond! Het houdt je hart en bloedvaten in conditie, gewrichten blijven het langst gezond als ze bewegen, vermindert stress.. Allerlei redenen dus om mee te doen aan onze 10 weken fit met Medicort challenge. Mocht je nu pas mee gaan doen, geen probleem! Plan dan de volgende woensdagen een moment en pak de eerdere oefeningen erbij om alsnog mee te doen.

Voor week 9 hebben wij de bird dog als oefening. Een stabiliteitsoefening waarbij de focus ligt op je rug-, bil- en core (buik)spieren.

 

Oefeningen voor thuis met behulp van de stretchband

Voorkom blessures en verbeter je kracht en conditie met de stretchband van Sterkur. De stretchband verbetert je kracht, uithoudingsvermogen, stabiliteit, coördinatie en zorgt voor een goede samenhang tussen je spieren en werkt perfect ter preventie van blessures. De stretchband is klein, compact en werkt erg gemakkelijk. Kortom: het is ideaal voor thuisgebruik.

In de video’s hieronder vind je voorbeeldoefeningen van Huiswerkoefeningen.nl van de meest voorkomende oefeningen die de fysiotherapeut vaak meegeeft.

Oefening 1: core stability (extra moeilijk) 

 

 

Oefening 2: naar buiten draaien schouders (exorotatie) ter verbetering van de schouderstabiliteit 

Oefening 3: Schouderrotatie in 90 graden ter verbetering van de schouderstabiliteit (voor gevorderden) 

Oefening 4: versterk je bil- en beenspieren met de overhead squat en statische stabiliteit van je schouder 

Oefening 5: Hamstring rek 

Oefening 6: ter verbetering van de stabiliteit en de stand van de tenen (Halux Valgus) 

Oefening 7: ter verbetering van de stabiliteit en de stand van de tenen (Halux Valgus) 

Oefening 8: ter versterking van de nekspieren 

 

Oefening 9: Lunge ter versterking van de bovenbenen (vooral gericht op de hamstrings), billen en schouder 

Oefening 10: brug ter versterking van de hamstring, billen en lage rug

 

4 tips om je voetenwerk te verbeteren op het tennisveld!

Ongeveer vijftien jaar geleden zijn Medicort en de KNLTB de samenwerking aangegaan en verzorgen wij onder andere de fysiotherapie tijdens trainingen en wedstrijden. We gaan mee naar diverse internationale toernooien en trainingskampen om de sporters te voorzien van de nodige fysiotherapeutische zorg.

Fysiotherapeut Jesper Put is de vaste fysio van de toptennissers van het Nederlands Davis Cupteam en reist vaak met hen mee. Naast het behandelen van de tennissers geeft hij jou ook graag tips om jouw voetenwerk op het tennisveld te verbeteren. Bekijk snel de video waarin Jesper, met behulp van Scott Griekspoor, jou voorziet van handige tips!

 

 

In tien weken fit met Medicort (week 7): Schuttersrek

Er komt weer regen aan! Voor veel mensen een reden om lekker binnen te blijven en onder een dekentje te kruipen.  Ondanks deze regen gaan wij gewoon door met de oefeningen, deze kunnen namelijk ook makkelijk binnen uitgevoerd worden, regen is daarom geen excuus. Deze week de ‘schuttersrek’, dit is een oefening om blessures mee te voorkomen en is goed voor je mobiliteit. Een oefening waarbij de focus ligt op je bovenbenen, hamstrings en bilspieren.