Tamminga

Nieuws

Nieuws

Contact

  • Afspraak maken:

  • 088-7080800

  •  
  •  

Nieuwsoverzicht

Thrower´s ten exercise program

THROWER’S TEN EXERCISE PROGRAM

Fysiotherapeute Lisette geeft speciaal 10 oefeningen vandaag.Schouderblessures zijn helaas een veelvoorkomend probleem bij bovenhandse sporters. Werpen vergt techniek, coordinatie en natuurlijk kracht. Nu is het off-season, maar straks in 2017 zal je weer gaan starten met de softbaltrainingen. Ze zeggen niet voor niets; voorkomen is beter dan genezen.. dus wat kun je doen om je zo goed mogelijk voor te bereiden? 

Je kunt je schoudergordel in de winterperiode onderhouden en “startklaar” maken met een aantal oefeningen, de zogeheten Throwers Ten. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een elastieke band (een dynaband). 

Een paar tips voor het uitvoeren van deze oefeningen en voor het werpen: 

1. Sta in een actieve houding, je voeten stevig op de grond

2. Maak je rug mooi recht, de borst wat vooruit en zorg ervoor dat je schouder alle ruimte heeft als je gaat werpen. De kracht komt vanuit je benen, via je buikspieren, in de arm terecht. Maak dit een krachtig geheel, door spanning op je buik te houden tijdens het werpen. 

3. Als je gaat werpen is de kop van je schouder niet naar voren ten opzicht van je elleboog en je borst. Het is in lijn met elkaar. Je elleboog is gelijk of hoger dan de schouder-as. 

bekjk hier alle oefeningen van de Trowers Ten;/images/content/files/throwers%20ten.docx

Succes!

Heb je een vraag over jouw schouder, je werptechniek of heb je een blessure? Je kunt bij Medicort terecht voor een op maat gemaakt behandelplan of advies. Sinds 2013 verzorgt Lisette Hagen als vaste fysiotherapeut de paramedische begeleiding van het Nederlands Softbalteam. 

Thrower´s ten exercise program
Ga naar het nieuws-overzicht