Tamminga

Nieuws

Nieuws

Contact

  • Afspraak maken:

  • 088-7080800

  •  
  •  

Tips: afvallen (in het kort)

Veel mensen die te zwaar zijn, komen hier vaak te laat achter. Aankomen komt over het algemeen door te weinig lichaamsbeweging en/of een ongezond/onregelmatig eetpatroon (er zijn natuurlijk uitzonderingen, denk o.a. aan ziektes). Het liefst willen we allemaal zo snel mogelijk deze aangekomen kilo’s kwijtraken. Het is natuurlijk niet realistisch om de kilo’s die je over verschillende jaren hebt opgespaard er in 2 weken af te sporten. Stel een realistisch doel voor jezelf en werk daar naartoe.


Cardio en kracht

Wij als instructeurs zullen je begeleiden in het behalen van deze resultaten. Het schema dat we samen opstellen, zal bestaan uit verschillende cardio en krachtoefeningen. Bij cardio oefeningen moet je o.a. denken aan toestellen zoals de zitfiets, loopband en het roeiapparaat. Hierbij daag je jezelf uit om  zoveel mogelijk calorieën te verbranden. Uiteraard houden wij ook rekening met eventuele fysieke klachten. 
Daarnaast adviseren  wij ook om krachtoefeningen toe te voegen aan dit schema (zie tips algemene krachttraining).Je spieren zorgen er dan voor dat je meer calorieën verbrandt, ook na de training (herstel).
Tip! Probeer daarnaast zoveel mogelijk de fiets te pakken naar werk/school i.p.v. de auto.
 

Voeding

Vaak wordt gedacht dat als je niet eet,  ook afvalt. Je lichaam gaat koolhydraten opslaan als vet en je spijsvertering zal niet voldoende actief meer zijn. Probeer dus vaker en kleinere hoeveelheden te gaan eten. Hieronder vind je een basis voedingsschema. 


Basis voedingsschema
 

Ontbijt:
8:00/10:00:   Magere kwark + handje vol cruesli/haver/muesli.
Tussendoor:
10:00/12:00: Stuk fruit of handje noten, snoeptomaten/komkommers/paprika. 
Lunch:
12:00/14:00: Boterham met kipfilet, salade + komkommer tomaat.
14:00/16:00: Stuk fruit of handje noten, snoeptomaten/komkommers/paprika .
Diner:
16:00/18:00: Handvol Aardappelen/rijst/pasta + kipfilet/vis + groenten. Bakken met olie i.p.v. boter.
18:00/20:00: Kwark met fruit (eventueel koffie/thee)
 
Na 20:00 uur Geen eten meer i.v.m. slechte vertering wanneer je gaat slapen.
 
Tip! Veel water drinken!! Minimaal 2.0 liter en maximaal 2.5/3.0 liter.  
 

Advies voor verantwoord afvallen

Eet regelmatig kleine hoeveelheden, drink genoeg water en zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Stel realistische doelen en daag jezelf uit.
 
Tom van Rooijen – Medisch Fitnessinstructeur bij Medicort