Tamminga

Nieuws

Nieuws

Contact

  • Afspraak maken:

  • 088-7080800

  •  
  •  

Tips: algemene krachttraining

Onze medisch fitnessinstructeurs zien veel mensen voorbij komen die willen beginnen met krachttraining, maar niet goed weten wat dit inhoudt. Hoe ziet een algemene krachttraining eruit? Medisch fitnessinstructeur Tom vertelt het.
 

Warming-up

Begin elke krachttraining met een cardio warming-up van ongeveer 10 minuten. Kies het liefst een toestel waarbij je je hele lichaam beweegt. Denk hierbij aan de crosstrainer, ergometer (roeiapparaat), of loopband. Als je licht belastbaar bent is het beter om op de fiets te beginnen. Dit proces zorgt ervoor dat je lichaam beter doorbloed wordt. Daarnaast maak je een stofje aan, zodat je gewrichten beter geolied zijn.

Krachttraining

Na de warming-up kun je aan de slag gaan met de gewichten. Maar waar moet je beginnen?

Als je voor het eerst gaat fitnessen, is het belangrijk dat je de spieren laat wennen aan de oefeningen. We delen de spieren in in 6 hoofdgroepen:
 
  • Borst ;
  • Triceps;
  • Rug;
  • Biceps;
  • Schouders;
  • Benen;
  • Buikspieren (valt niet onder een hoofdgroep);

Tips: algemene krachttrainingBij de meeste sportscholen krijg je vaak een basisschema van de fitnessinstructeur. Deze bestaat meestal uit 2 vaste basis toestellen per spiergroep. Al deze oefeningen dienen in 3 sets van 15 herhalingen uit te worden gevoerd.
Tussen de sets neem je 30 a 60 seconden rust en kun je eventueel een slok water nemen. Denk bij de oefening goed aan de ademhaling. Blaas uit wanneer je kracht levert (gewichten gaan omhoog) en adem in wanneer je het gewicht terug brengt (gewichten omlaag). Als je dit niet doet komt er teveel druk op je hoofd te staan.

Wanneer je dit basisschema een aantal weken hebt uitgevoerd, is je lichaam toe aan een nieuwe prikkel. Vraag de fitnessinstructeur voor een nieuw schema, zodat je nog sneller de gewenste resultaten behaalt. Weet je niet meer precies hoe de oefening moet. Vraag het gerust aan de instructeur.

Cooling-down

Na deze krachtoefeningen zijn de spieren vermoeid en verzuurd. Door een goede cooling-down van ongeveer 10 minuten kan de verzuring afgevoerd worden. Denk hierbij opnieuw aan cardiotoestellen waarbij je je gehele lichaam gebruikt. Dit zorgt er tevens voor een herstelling van de bloedcirculatie.
Heb je vragen over krachttraining? Stel ze gerust aan ons via Facebook of Twitter.